„Książka, której nie ma” S. Pajares

Autor: Santiago Pajares

Tytuł: Książka, której nie ma

Wydawnictwo: Pascal

Liczba stron: 464

Rok pierwszego wydania: 2004

Źródło: Egzemplarz recenzencki

Wyzwanie: Okładkowe love, Czytam opasłe tomiska (464 strony)


Książka o książkach – czy może być coś lepszego dla książkoholika? Nie wiem jak Wy, ale ja lubię opowieści o księgarniach, bibliotekach, pisarzach. „Książka, której nie ma” zapowiadała się jako opowieść o pewnym wydawnictwie i tajemniczym autorze bestsellerowej sagi, który pragnie pozostać anonimowy. Dość, by mnie zachęcić. Ale… gdzieś z tyłu głowy szeptał mi mały diabełek. Używał mniej więcej takich argumentów: Książka o poszukiwaniu autora? Dziejąca się w małym miasteczku, wiosce właściwie? Spojrzenie na swoje życie z całkiem innej perspektywy? Trąci Coelho. Niedobrze. Czy miał rację?

388354-352x500David jest głównym bohaterem tej opowieści. To on pracuje w wydawnictwie Khoan i to on dostaje nietypowe zlecenie od swojego szefa: ma znaleźć tajemniczego pisarza bestsellerowej sagi science fiction, „Spirala”, który od czterech lat nie dostarcza kolejnej części poczytnej serii. Fani marudzą, wytwórnia filmowa, której lekkomyślny redaktor sprzedał prawa do ekranizacji wszystkich części, się niecierpliwi, reputacja wydawnictwa wisi na włosku… A jedyne tropy, jakie dostaje David to: 1) model maszyny do pisania, na której pisał swe powieści autor; 2) pisarz jest leworęczny; 3) ma sześć palców. No i prawdopodobnie mieszka w małej wiosce Bredagós w Pirenejach.

David przyjmuje zlecenie, skuszony perspektywą awansu. Nie chodzi tu jedynie o korzyści finansowe – mężczyzna ma nadzieję, że to poprawi jego stosunki z żoną Silvią, która ma mu za złe, że za dużo czasu spędza na wyjazdach. Ostatnio pokłócili się o dziecko, które Silvia bardzo by chciała mieć i uważa, że to najlepszy moment. Zaskoczony David początkowo nie jest przekonany, ale im dłużej o tym myśli, tym bardziej czuje, że on również by tego chciał. Przyjmie to ostatnie zlecenie, znajdzie Thomasa Mauda, zostanie dyrektorem kreatywnym i odda się szczęśliwemu, rodzinnemu życiu. Dlatego zgadza się, i związany klauzulą poufności, nie zdradza Silvii celu swojej podróży – oficjalnie jadą do Bredagós, by odpocząć.

Tak naprawdę David rozpoczyna śledztwo… Jednak nic nie idzie po jego myśli, a sprawa komplikuje się, gdy się okazuje, że mieszkańcy tej wioski obciążeni są genetyczną skazą, która powoduje, że wielu z nich ma po sześć palców u dłoni…

No dobrze – czy ta książka przypominała mi filozoficzne rozważania Paulo Coelho? Na szczęście nie i uwierzcie mi, że sama odetchnęłam z ulgą. To dobry kawał powieści obyczajowej. Poza historią Davida i Silvii oraz Davida i Thomasa Mauda, poznajemy jeszcze losy ćpuna Frana i jego przyjaciela z dawnych lat, Requena, a także Elsy, sekretarki w wydawnictwie Khoan i Marty, jej młodej siostrzenicy. Pajares pozwolił mi zagłębić się w te mniej reprezentacyjne, niepokazywane turystom zakątki Hiszpanii. Powiódł mnie wśród brudnych mieszkań narkomanów, wynajętych klitek informatyków pracujących od lat za psie pieniądze na stażu, ciemnych podziemi metra, w których niebezpiecznie jest przebywać samemu, ale także zabrał mnie do Bredagós, wioski prawie jak ze snu, gdzie pewnego rodzaju atmosfera wiejskiej magii miesza się z codzienną zaściankowością, plotkami i nieufnością względem obcych.

David, który przybył do wioski niczym drapieżnik, który szuka swojej ofiary, z czasem, po kilku ciosach (dosłownie i w przenośni), zaprzyjaźnia się z mieszkańcami wioski i dowiaduje, ile jest warta taka bezinteresowna przyjaźń. Fran nabywa nadzieję, która choć krucha, pomaga mu się odbić od dna. Esteban, wioskowy opowiadacz, traci na moment pogodę ducha, ale i wtedy się nie poddaje, tylko rzuca losowi kolejne wyzwanie. Ale nie wszystko zawsze układa się po czyjejś myśli, a o szczęście trzeba zawalczyć – i wcale nie będzie łatwo ani nie obędzie się bez strat.

Brzmi banalnie? Możliwe, lecz „Książka, której nie ma” to napisana dobrym językiem opowieść, która wciąga bez reszty. Nic tu nie jest przesadnie przesłodzone i może dlatego pochłonęłam ją z takim apetytem w te upalne dni.

5-/6

Za egzemplarz książki dziękuję wydawnictwu Pascal:

pascal logo

25 thoughts on “„Książka, której nie ma” S. Pajares

  1. Pingback: Recenzje od A do Z | Kultura czytania - moje recenzje książek

  2. Ciekawa byłam tej książki, bo… no tytuł bardzo chwytliwy 😀 A tu jeszcze mówisz, że to książka o książkach… no nie da się przejść obok tego obojętnie 🙂 I ha! Całe miasteczko sześciopalczastych – love it 😀 Jakby jeszcze jeden z nich okazał się Hannibalem… 😉
    Jestem zaintrygowana 🙂

  3. Chyba jednak powieść obyczajowa tego typu mnie nie przekonuje. Nie twierdzę, że jest zła i być może przeczytam ją jeśli nadarzy się taka okazja, ale na dzień dzisiejszy raczej nie będę jej szukać.

  4. Książki o książkach, wydawałoby się wdzięczny temat, ale może być trudny. Bo jak książkoholicy kochają, to wymagają. Ale bardzo zachęciłaś mnie recenzją, więc jak gdzieś, kiedyś… to przeczytam 🙂
    /Pozdrawiam,
    Szufladopółka

    • Cieszę się, że zachęciłam 😀 Warto dać się porwać tej historii! Jest na swój sposób ciepła i zdecydowanie wciąga. Idealna na upalne dni 😀

  5. Dzień dobry! Po lekturze pomyślałam sobie, że nie mogłabym mieszkać w takim miejscu, jak Bredagos. Zero prywatności. Ale wpadałabym do nich czasami na stawianie świeczek w szczelinach ścian. I zasadziłabym sobie drzewo. Tak (:

    • Ja też bym nie chciała tam mieszkać, co to, to nie. Ja w ogóle jestem miejskim dzieckiem i wizja mieszkania w jakiejś wiosce brzmi dla mnie strasznie.

      Czytałam też Twoją recenzję, widzę, że miałaś więcej zastrzeżeń niż ja. Ja się dałam porwać historii 😀

  6. Pingback: Podsumowanie lipca | Książkowe światy - moje recenzje książek

  7. Pingback: #Summer Reader Book TAG | Książkowe światy - moje recenzje książek

  8. Pingback: #Pogaduchy u Aguchy TAG | Książkowe światy - moje recenzje książek

Skomentuj

