„Rud€” E. Gogolewska-Domagała

Autor: Ewa Gogolewska-Domagała

Tytuł: Blondie$ / Rud€

Wydawnictwo: Ewa Domagała

Liczba stron: 330

Rok pierwszego wydania: 2014

Źródło: Egzemplarz recenzencki


Każdy gatunek literacki przywołuje pewne skojarzenia co do treści. Jeśli chodzi o powieść obyczajową, do jakiej zalicza się książka „Rud€” Gogolewskiej-Domagały, na myśl przychodzą mi pojęcia: „z życia wzięte”, miłość, relacje damsko-męskie, tajemnica, wzruszenie. Biorąc pod uwagę te cechy, omawiany tytuł jest typowym przedstawicielem swojego gatunku.

303855-352x500rude

„Rud€” to druga książka autorki, a pierwsza, o tytule „Blondie$”, łączy się luźno z recenzowanym przeze mnie tytułem. Zastanawiam się, czy gdybym czytała pierwszą powieść autorki, czułabym się mniej pogubiona fabularnie – „Rud€” mają bowiem kilku bohaterów, a akcja rozgrywa się w trzech krajach. Poznajemy Clementine i jej dwoje dzieci oraz przyjaciółkę kobiety, Nicole – oni wszyscy mieszkają w Belgii. Clem straciła niedawno męża, którego śmierć była nagła i niespodziewana, ponieważ mężczyzna był młody i (jak się wydawało) zdrowy. Wdowa stara się nie popaść w depresję, choć wszystko wydaje jej się coraz mocniej bez sensu… Wtedy Nicole wpada na genialny pomysł – Clementine ma sporo oszczędności, które dostała jako rekompensatę po śmierci męża Angela, powinna więc wyjechać z dziećmi na wakacje do ciepłych krajów! Po namyśle kobieta przystaje na takie rozwiązanie, a wybór pada na Tunezję…

Tam pojawia się kolejna bohaterka, znana z „Blondie$” Samira. Gdy ją poznajemy, pracuje jako sprzątaczka w hotelu, w którym zatrzymała się Clem z dziećmi, jednak przez splot różnych tragicznych wypadków, obie kobiety zaprzyjaźniają się. Groźne przygody skutkują tym, że Clementine, widząc, jak biednie żyje jej znajoma z Tunezji, zaprasza ją do Belgii, by pomogła w opiece nad dziećmi jako au pair. Dla Sami to niezwykła szansa, a że polubiła się z dzieciakami, zgadza się na propozycję. Ma w tym również ukryty cel, bo Belgia jest zdecydowanie bliżej Polski niż jej kraj…

A co ma piernik do wiatraka? W Polsce mieszka Hubert, choć jego praca powoduje, że jest w rozjazdach w różnych stronach świata… Przyznam, że mnogość wątków spowodowała w moim odczuciu mały galimatias. Domyślałam się, że na koniec wszyscy bohaterowie się spotkają, jednak początkowo za nic nie umiałam się połapać w ich historii – jak tylko poznałam troszkę jednego bohatera, był on porzucany na rzecz innego i muszę przyznać, że trochę mnie to irytowało i przeszkadzało w czytaniu. Przez te przeskoki z nikim do końca nie umiałam się zżyć. Jeśli już, to najbardziej przejęłam się losem Samiry, który wydał mi się najokrutniejszy ze wszystkich przedstawionych w książce. Kobieta z wielką raną w duszy i ponurą tajemnicą, głęboko nieszczęśliwa w ciasnym gorsecie praw arabskich… Nagle dostaje szansę wyrwania się do Europy – co z tego wyniknie i jaki sekret skrywa ta ciemnoskóra piękność?

Zagadką jest też dla mnie tytuł książki – może nieuważnie czytałam, ale jedyną rudą bohaterką, którą wyłapałam, była mała córeczka pewnej pary. Lecz jej rola chyba nie była na tyle istotna, by od niej nazywać powieść?… Ale jeśli nie to, to co?

Reasumując – książka Gogolewskiej-Domagały to przyzwoite czytadło na coraz dłuższe jesienne wieczory. Wzruszy, ubawi, a i otuchy czasem doda. Taki ciepły, książkowy kącik.

4-/6

Za książkę dziękuję autorce, pani Ewie Gogolewskiej-Domagale.

9 thoughts on “„Rud€” E. Gogolewska-Domagała

  1. Pingback: Recenzje od A do Z | Kultura czytania

    • Ja też jej wcześniej nie znałam, tyle tego na rynku, że ciężko się połapać… I tak właśnie myślę, że dla ciągłości jednak mimo wszystko lepiej zacząć od „Blondie$” 🙂

  2. Cieszymy się, że książka wydana na naszej platformie http://www.wydacksiazke.pl zbiera przychylne recenzje.
    Wszystkich autorów zainteresowanych self-publishingiem, czyli możliwością samodzielnego wydania własnych prac, zapraszamy do sprawdzenia naszego portalu wydacksiazke.pl. Przetestuj system, w którym możesz samodzielnie zaprojektować i opublikować własną książkę.

    Pozdrawiamy,
    WydacKsiazke.pl

  3. Pingback: Podsumowanie września | Kultura czytania

  4. Pingback: „Blondie$” E. Gogolewska-Domagała | Kultura czytania

  5. Pingback: Name Book TAG | Kultura czytania - moje recenzje książek

Skomentuj

