„Skrawki intelektu” G. Carlin

Autor: George Carlin

Tytuł: Skrawki intelektu

Wydawnictwo: Filia

Liczba stron: 264

Rok pierwszego wydania: 1997

Źródło: Kupiona


George’a Carlina poznałam, gdy nagle na ścianie facebooka zaroiło się od linków do filmiku z jego stand-upem pod tytułem „O religii”:

(Jeśli jesteście głęboko wierzący lub, co gorsza, nie macie ani krztyny humoru, stanowczo zalecam nie włączać.)

Pomyślałam sobie: hej, gość jest dobry! Kontrowersyjny, z wyrazistymi poglądami i ciętym językiem – od razu zapałałam do niego sympatią. I choć nie oglądałam później innych jego stand-upów zapamiętałam dobrze jego nazwisko. Ucieszyła mnie więc wieść, że w Polsce ukazał się zbiór jego przemyśleń pod tytułem „Skrawki intelektu„. Jak boleśnie rozbiłam się o swoje wyobrażenia!

179987-352x500

Ale od początku. Uznałam za stosowne sprawdzić kim jest Carlin, bo moja wiedza o nim była szczątkowa. Amerykański komik występował w programach telewizyjnych od lat 60. i początkowo wcale nie wsławił się chamskimi tekstami o religii. Carlin obśmiewał to, co było mu najbliższe, czyli amerykańskie społeczeństwo. Bezlitośnie wytykał wszystkie wady, wyśmiewał głupotę, udawaną moralność, rozprawiał się z tematami tabu. Jak można się domyślić, przez wielu był on nielubiany, a sławy nie przysparzał mu fakt, że ubierał się w jeansy i nosił kolczyki, a gdy publiczność nie śmiała się w trakcie występów potrafił opuścić scenę, zwyzywawszy wcześniej słuchaczy. Hej, co jest z tymi komikami? Bardzo często okazuje się, że to strasznie pokręcone typy. Dla przykładu, Louie Anderson, komik odpowiedzialny za ukochaną kreskówkę moich nastoletnich lat („Świat według Ludwiczka), cierpiał na depresję, a postać Taty Ludwiczka była wzorowana na prawdziwym ojcu mężczyzny – alkoholiku. Wybaczcie, jeśli zrujnowałam Wam dzieciństwo 😉 Natomiast co do Carlina, facet był uzależniony od alkoholu i Vicodinu. Także nie dajcie się zwieść pozorom: tak naprawdę komicy to straszne smutasy.

„Skrawki intelektu” to po prostu wybrane i spisane fragmenty występów Carlina. Rzeczywiście głównym tematem jest amerykańskie społeczeństwo i myślę, że właśnie Amerykanie są grupą docelową tej książki. Nie wszystkie sytuacje potrafiłam osadzić sobie w odpowiedniej kulturowej otoczce, często nie rozumiałam więc do czego pije autor. Poczytałam garść zjadliwych uwag na temat głupoty ludzkiej, zakłamania czy wkurzających zachowań – one akurat są bardzo podobne czy to w Europie, czy w Ameryce, czasem uśmiechnęłam się zatem pod nosem. No właśnie – po stand-upie o religii spodziewałam się, że czytając „Skrawki intelektu” będę płakać ze śmiechu, tymczasem lekturze towarzyszył lekki uśmiech, a czasami po prostu wzruszenie ramion. Na większość tekstów miałam ochotę zareagować pytaniem: no i? To tyle?

Teksty mają różną objętość – od kilku zdań to kilkunastu stron. Są tu też różnorakie potworzone przez Carlina listy, np. poradników, które chciałby przeczytać. Całość okraszona jest dość absurdalnym i uszczypliwym poczuciem humoru. Lubię takie rzeczy, a jednak… nie chwyciło! Co jest nie tak? Chyba to, co pisałam na początku: ta książka jest o Amerykanach i dla Amerykanów. Podejrzewam, że gdyby Carlin poznał środowisko polskie i opisał je w ten sposób to naprawdę pękałabym ze śmiechu. Pewnie więc to, że się zawiodłam to tylko moja wina, bo oceniając po jednym występie, wykreowałam sobie całkiem inny obraz George’a Carlina.

3-/6

5 thoughts on “„Skrawki intelektu” G. Carlin

    • No właśnie nie bardzo. Tłumacz ograniczył się do paru przypisów (tłumaczących kim jest ten lub ów nieznany w Polsce człowiek) i zapewnienia na końcu, że fragmenty niezrozumiałe dla polskiego czytelnika usunął… Mimo zapewnień, że starali się z wydawcą, by książka była humorystyczna i śmieszna „w pierwszym czytaniu” – ja się jakoś nie uśmiałam 😛

  1. Pingback: Recenzje od A do Z | Mój blog z recenzjami książek

  2. Pingback: Podsumowanie kwietnia | Mój blog z recenzjami książek

  3. Pingback: Wyzwania | Mój blog z recenzjami książek

Skomentuj

